În ultimii ani, K-pop-ul a devenit un adevărat fenomen cultural și muzical în întreaga lume. Prin ritmurile catchy, coregrafiile complexe, estetica vizuală și mesajele puternice, fenomenul K-pop a reușit să-și câștige popularitatea și în rândul tinerilor din România. Sabina și Rareș sunt doi tineri care au reușit să transforme pasiune lor pentru K-Pop într-o comunitate digitală vibrantă și să creeze un spațiu dedicat fanilor din Cluj-Napoca. Cu fiecare postare și fiecare eveniment dedicat muzicii pop coreene, pagina de Instagram @kpopcluj reușește să captureze entuziasmul, pasiunea și dragostea pentru această cultură muzicală globală.

Cum ați descoperit K-pop-ul și ce v-a atras în mod deosebit la acest gen muzical?

S: Pentru că sunt fană Halsey, mi-a apărut la recomandări pe youtube piesa „Boy with Luv” de la BTS (feat. Halsey), după care au început să-mi apară și alte recomandări cu ei. O perioadă am ascultat doar BTS, după care am început să descopăr și alte grupe, atât din agenții mai mari, cum ar fi TXT, Enhypen, cât și din agenții mai mici, cum ar fi Ateez și The Boyz.

R: Eu am început să ascult foarte puțin K-Pop în 2018, când a lansat BTS piesa „IDOL”, dar pentru că aveam prieteni care erau foarte rasiști, îmi era rușine să o fac. Am început să ascult mai mult în 2020,  când a lansat BLACKPINK piesa „Ice Cream”. La început ascultam BTS ȘI BLACKPINK, după care am început să ascult Stray Kids, EXO, Itzy și alte grupe.

Care a fost motivația din spatele creării acestei pagini de Instagram dedicate K-pop?

S: Am fost în vizită la o prietenă de a mea care era la universitate în Mancester și am aflat că studenții de acolo aveau diferite cluburi în cadrul universității. Unul dintre ele era K-Pop Society. Acolo am văzut că se organizau diverse evenimente, precum cupsleeve events, party-uri, membrii clubului se întâlneau cu ocazia comeback-urilor, făceau quiz nights și așa mai departe. Atunci am zis că ar fi foarte fain să se facă și la noi astfel de evenimente. Eu sunt genul de persoană care atunci când nu face nimeni, încerc să fac eu.

Când eram în anul unu la facultate mi-am promis că până în anul trei voi organiza măcar un party K-Pop în Cluj. În mai 2023, când anul trei se apropia de final, împreună cu Andra Ghișa de la The Hive, am decis să organizăm acest party. La acel moment, comunitatea de K-Pop din Cluj nu era foarte adunată. Nu exista un loc în care fanii ar putea fi informați în legătură cu acest gen muzical și am zis că ar fi o idee bună să facem o pagină de Instagram unde oamenii interesați ar putea să se informeze în acest sens. Contul a fost făcut de Rareș cu doar câteva zile înainte de party-ul respectiv.

Sursa: @kpopcluj

Cum descrieți comunitatea de fani K-pop din Cluj-Napoca

S: Comunitatea de K-Pop din Cluj este foarte deschisă. Fanii participă la evenimente și mereu sunt foarte implicati și doritori să ne ajute la organizarea lor.

R: La aceste evenimente se distrează lumea. Sunt foarte mulți copii în jur de 16 ani care ascultă K-pop. La școală nu este tocmai cel mai ușor de vorbit despre asta iar în cadrul acestor evenimente se simt și ei mai safe și își fac prieteni care împărtășesc aceleași interese.

Sursa: @urbandancelabcluj

Cum vă implicați în promovarea muzicii K-pop? Care sunt principalele evenimente sau activități desfășurate în oraș?

Primul eveniment pe care l-am organizat în Cluj după ce am creat pagina de Instagram a fost cupsleeve event-ul pentru BTS. Fiind aniversarea lor de 10 ani, eram siguri că o să vină oamenii, pentru că majoritatea celor care ascultă K-Pop măcar au auzit de BTS. Am fost plăcut surprinși însă să vedem că în cele trei zile au venit în jur de 300 de oameni. Am avut și un giveaway organizat cu Seoul Notes, ceea ce a contribuit foarte mult la promovarea evenimentului. Pe lângă cupsleeve-ul pentru BTS, au fost organizate și cupsleeve-uri pentru Stray Kids și BLACKPINK, la care a fost prezentă foate multă lume. Cel mai recent eveniment a fost cupsleeve-ul pentru a 5-a aniversare Ateez, organizat de niște ATINYs din Cluj care au făcut o treabă extraordinară.

Sursa: @kpopcluj

La L’Autre Café a fost organizat un Trading & Social Night unde oamenii și-au adus photocard binder-urile au făcut schimb de photocard-uri și au comunicat între ei. ARMY Day a fost organizat de BTS Romania Team iar noi am promovat pe pagina noastră evenimentul. Recent a fost organizat un K-Pop Quiz Night în colaborare cu Cărturești. De asemenea, s-au ținut două party-uri, unul organizat de KEvents și celălat de Vibe Entertainment.

Sursa: officialkevents.com

Au fost organizate și două random play dance în Cluj. Primul a fost organizat împreună cu The Hive și al doilea în colaborare cu Urban Dance Lab. Noi am ajutat mai mult pe partea de promovare iar ei s-au ocupat de partea organizatorică.

Sursa: WINGZZ Youtube chanel

Care sunt cele mai populare grupe sau idoli K-pop în rândul fanilor din Cluj? Există preferințe specifice în această comunitate?

Probabil BTS, Stray Kids și BLACKPINK sunt cele mai populare grupe K-Pop printre fanii K-Pop din Cluj. De asemenea, destul de mulți ascultă Enhypen, Dreamcatcher, Ateez și Seventeen.

Cum selectați conținutul pe care îl partajați? Ce criterii urmați pentru a asigura calitatea și relevanța acestuia?

S: În industria K-pop în fiecare zi se întâmplă ceva nou, așa că mereu avem ce posta pe partea de K-Pop news. În ceea ce ține de evenimentele pe care le desfășurăm, acestea mereu sunt anunțate pe pagina noatră de Instagram. Au fost și cazuri în care am făcut drum din orașul meu natal până în Cluj strict pentru a fi prezentă la eveniment. Pentru mine gestionarea acestei pagini este ca un fel de recunoștință pentru felul în care K-Pop-ul m-a jutat să mă dezvolt și să mă descopăr pe mine.

Ce părere aveți despre prejudecățile asociate cu acest gen muzical și efectele acestora asupra fanilor? Vi s-a întâmplat să vă confruntați cu astfel de prejudecăți?

S: Am fost judecată destul de mult înainte. Cred că aceste prejudecăți erau mai pronunțate și mai dure înainte de Dynamite era. Eu personal am simțit o diferență față de cum eram tratată înainte și după.  Persoanele care ascultă K-Pop de prin 2010 au trecut prin foarte multe. Am prieteni care mi-au povestit niște experiențe puțin spus traumatizante. Nu înțeleg de ce oamenii reacționează atât de negativ pentru că e vorba de muzică până la urmă. Mi se pare că în cazul K-Pop-ului, hate-ul și bullying-ul sunt cele mai pronunțate. Cred că toate astea sunt compensate de fericirea pe care ți-o aduce acestă muzică și oamenii cu care you bond over this. Datorită lor îți dai seama că ești parte a unei comunități și că există și alte persoane care împărășesc același interes.

Lucrurile au început să se schimbe mult datorită recunoașterii în Vest a anumitor artiști prin faptul că au fost nominalizați la Grammy, au colaborat cu diverse branduri sau au ajuns pe primile poziții în charturile Billboard Hot 100. Mai nou, și cei de la radio pun piese K-Pop datorită fanilor care trimit solicitări. Probabil fiecare generație a pus cărămidă cu cărămidă ca să se normalizeze anumite lucruri.

R: Există un stereotip conform căruia K-pop-ul este ascultat doar de fete.  Chiar și anul tecut am avut un coleg de camera care avea aceiași mentalitate. Aș face o trimitere și la animauri. Acum 8 ani dacă te uitai la animauri erai considerat ultima speță de om, iar acum toată lumea se uită. Deci cred că și popularizarea unui anumit fenomen are un impact asupra felului în care este tratat de anumiți oameni.

Care sunt planurile voastre viitoare pentru această pagină și cum doriți să vă dezvoltați comunitatea în viitor?

S: Eu mi-aș dori foarte mult să creăm o asociație prin care să încheiem și diverse partneriate, să facem o treabă mai organizată și să putem să ne dezvoltăm și mai mult. Atâta timp cât sunt persoane în această comunitate dispuse să se implice, eu cred că pagina noastră o să-și continue activitatea. Până la urmă, această pagină nu este despre noi, este despre comunitatea de K-Pop din Cluj care devine din ce în ce mai mare și mai stabilă și cred că doar o să crească și mai mult în viitor.

R: Cel mai probabil vom păstră idea asta de cupsleeve-uri, partyuri și alte evenimente. Eu personal, mi-aș dori să organizăm un eveniment cultural care să nu fie neapărat despre K-Pop, ci despre Coreea de Sud în general, despre istoria și tradițiile acestei țări. Mi se pare foarte interesantă tranziția de la K-Pop la cultură.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *