Laboratorul de techno. Sursa: Avimag Facebook page

Urmărind pulsul muzicii techno din Târgu Mureș, intrăm în dialog cu Silviu Cioloboc și DJ Addo pentru a descoperi cum muzica electronică persistă să modeleze cultura urbană și nopțile pline de ritm ale orașului.

Muzica techno a avut o evoluție puternică și influentă în România începând cu anii 1990, odată cu schimbările politice și economice majore care au avut loc. În acel moment, muzica techno a fost percepută ca un simbol al libertății și al noilor posibilități.

Punctul de plecare a muzicii techno în România a însemnat înființarea Sunrise, prima agenție de muzică electronică de la noi, și crearea unei estetici muzicale ușor de identificat: „The Romanian Sound” sau „Ro-minimal”. Acesta a venit cu un groove diferit, cu loop-uri și sunete subtile, așezate pe un bassline minimalist. Cluburi emblematice, ca Guesthouse, sau festivaluri de tradiție, ca Sunwaves, au făcut sunetul minimal românesc să răsune în lume. La început, evenimentele se întâmplau la un nivel mic, de unde și denumirea de „underground”. Ascultătorii se reuneau în grupuri restrânse, iar petrecerile aveau loc în uzine abandonate sau păduri, departe de luminile orașului. Cu timpul, au apărut cluburi tematice peste tot în România, mai ales în București.

Stilul a dobândit popularitate și în orașele mai mici de la noi din țară, cum ar fi Târgu Mureș. Aici, muzica techno sună de mai bine de 20 de ani, iar orașul a devenit cunoscut de ascultători, datorită celui mai vechi club de acest gen din oraș, AVi Cola. Clubul s-a deschis în 2004, într-un spațiun subteran, cu un design de top, premiat cu DuPont Award / Bucharest Architecture Biennale și Romanian Architecture Industry Awards special prize section. Acesta a devenit un brand atribuit Mureșului.

Sursa: arhiva AVi
Club Avi cola, sursa: AVimag. net

Avi a început să organizeze evenimentele „Laboratorul de Techno” din 2016. Aceste petreceri au venit inițial în completarea evenimentelor clubului, dar pandemia i-a făcut pe organizatori să se reprofileze, pentru a putea organiza evenimente în aer liber, în conformitate regulilor din perioada COVID-19. Trebuie reținut că în prezent nu se mai țin evenimente în club, doar la Uzina Foto din Târgu-Mureș, un spațiu încărcat cu valențe istorice importante. Acum, „Laboratoarele de Techno” sunt printre puținele evenimente care fac oamenii să mai petreacă pe ritmuri de ro-minimal în comunitatea târgmureșeană.

Cu timpul, au apărut și alte cluburi tematice peste tot în România. Astăzi fiecare festival are scene dedicate pentru muzica ro-minimal sau este organizat special pentru acest tip de muzică (Sunwaves, Mioritmic, Citadela, Holiday Mood, Picnic Fonic, Waha Festival). Muzical, nu au intervenit prea multe schimbări, dar s-a evoluat totuși spre o direcție „post-minimală” în ultimii ani, influențată de muzica house.

Artiștii și organizatorii de evenimente sunt cei care au văzut evoluția mișcării. Aflăm despre amploarea fenomenului de la deținătorul AVi din Târgu-Mureș, Silviu Cioloboc și Adoo, unul dintre Dj-i rezidenți al clubului. 


Silviu Cioloboc a început să organizeze evenimente din 2014 . Experiența lui se întinde pe mai bine de 20 de ani și acoperă Târgu-Mureșul și toată țară. El a creat brandul AVi (clubul AVi și revista de muzică electronică Avimag.net). Silviu susține viața socială și de noapte a orașului și încearcă să se adapteze tot timpul preferințelor comunității. L-am întrebat în ce direcție se îndreaptă petrecerile de astăzi din comunitatea lui.

  • Ce te-a determinat să începi să organizezi evenimente?

„Mi-a plăcut mereu să aduc oamenii împreună și de a crea experiențe pozitive pentru participanți. Alte motive care m-au determinat să încep să organizez evenimente a fost dorința de a face o schimbare pozitivă în comunitatea noastră, în Târgu Mureș, pasiunea mea pentru muzică, dacă vorbim despre evenimente de genul si dorința de a câștiga bani din organizarea târgurile de nunta, de turism, evenimente corporate, evenimente de divertisment cum sunt cele de stand-up comedy, teatru etc. În plus, pentru mine organizarea de evenimente a fost oportunitate de a-mi folosi creativitatea și de a-mi îmbunătăți abilitățile de planificare și coordonare.”

  • Față de primul eveniment organizat de tine, cum ți se pare ca a evoluat această mișcare?

Comparativ cu primul eveniment pe care l-am organizat, am observat o evoluție, cu o creștere inițială a publicului și o implicare mai mare a comunității. Cu toate acestea, după pandemie, am observat o scădere a publicului, poate datorită schimbării obiceiurilor și intereselor persoanelor. De asemenea, am observat că noile generații au preferințe și gusturi diferite în ceea ce privește evenimentele și muzica.”

  • La nivel local, în Târgu Mureș, crezi ca mai exista posibilitate de dezvoltare în acest domeniu, luând in considerare ca generația tânăra alege să părăsească orașul?

Ca și dezvoltare în acest moment nu cred că este oportun, atâta timp cât nu avem pentru cine. Pentru stilul de muzica electronică, techno și derivate din acest gen publicul este limitat și cei care suntem în prezent în Târgu Mureș organizatori, este suficient.”

  • Cum a afectat pandemia evenimentele (locațiile unde se țin petreceri sau cum sunt promovate ele) și mai important oamenii? S-au schimbat genul de oamenii care participă la astfel de petreceri ?

Evident că ne-au afectat, mai ales evenimentele „underground”, iar dacă în perioada pandemiei publicului tânăr nu i s-a oferit evenimente deschise din cauza restricțiilor și au servit, “gustat” doar ceea ce li s-a oferit ca si trend de pe YouTube, atunci este evident că puțin s-au dus cu gusturile muzicale și în alte direcții. Evenimentele de muzică electronică underground sunt mai greu digerabile pentru mulți la primul contact, dar este plăcut pentru cei ce le înțeleg și le simt. Este o nișa, nu comercială, și grea pentru organizatori ca să își acopere costurile. Trebuie să fim bine pregătiți pentru a face față cerințelor și provocărilor specifice acestui domeniu, cum ar fi gestionarea bugetului (mai ales bugetul cerut de artiști care de obicei nu este mic dacă dorești să chemi un nume, poate chiar i-ar speria pe unii care nu sunt in domeniu când aud unele sume), coordonarea furnizorilor și echipelor de lucru, precum și rezolvarea problemelor care pot apărea în timpul evenimentului.

Iar prin aceasta vreau să închei, dacă nu exista pasiune, nu ar fi existat ceea ce am realizat până acum legat de evenimente, mai ales in special cele de muzică care mi-au dezvoltat această experiență de care mă bucur, deoarece în prezent nu există o școală sau o specializare la care sa înveți că vrei merge in locația X sau Y și vei face să fie Z. Pentru că fiecare loc este diferit și cerințele în organizare pote să difere.”

Addo este un reprezentant al scenei electronice din Mureș. El a simțit pulsația scenei locale încă de la începuturi și ne poate oferi insight-uri ale procesului de creație și a petrecerilor în sinea lor. Am vrut să știm cum s-a schimbat chimia dintre public și aceste evenimente.

  • Care era vibe-ul petrecerilor de techno la începuturi față de prezent?

„Dacă te referi la petrecerile de la noi din țară, pe când am început eu să le frecventez, ele erau mult mai animate. Ce vreau sa zic prin asta e ca eram încă în perioada rave și era super trendy să fii cât mai colorat îmbrăcat, daca se poate și vopsit pe păr. Și era nelipsit un accesoriu: fluierul care câteodată acoperea muzica. Cât despre muzică, era mai antrenantă decât acum, ritmurile muzicii fiind intre 135-150 BPM.”

  •  Care crezi că a fost apogeul petrecerilor techno la noi în oraș (Târgu Mureș)?

Cred ca apogeul încă nu a fost atins. Și probabil nu va fi atins niciodată. E tot timpul loc de îmbunătățiri și trebuie să învățam din petrecerile din trecut pentru a avea niste evenimente viitoare și mai bune.”

  •  Ce efect a avut pandemia asupra carierei tale? Ce lucruri ai învățat din acea perioadă?

„De câțiva ani înainte de pandemie nu îmi mai consideram pasiunea de a fii DJ carieră. Așa că din punctul acesta de vedere nu pot spune ca m-a afectat prea tare. Plus că în perioada fără petreceri am avut șansa sa mă aplec mai mult asupra multor genuri muzicale care nu sunt neapărat de club.”

  • Ce fel de relație crezi că are publicul cu petrecerile de azi? Ai observat vreo schimbare în cum interacționează ei cu tine sau alți artiști?

„Din perspectiva mea de DJ nu văd să se fi schimbat prea multe cu oamenii de la petreceri. Primesc încă reacții pozitive in timpul seturilor și de obicei vin după să mă felicite. Îi iubesc pe fiecare în parte pentru că dansează cu zâmbetul pe buze la seturile mele.”

Așadar, deși așteptările și gusturile publicului s-au schimbat în ultimi ani, scena muzicii techno din Romania a rămas la fel de efervescenta ca odinioară. În ciuda dificultăților create de pandemie, iubitorii de acestui gen au continuat să asculte și să participe la evenimente online/on site, chiar dacă erau rare și condiționate de loc, oră sau purtarea măștii. Atitudinea deschisă și exploratoare a participanților, dar și a artiștilor a dus la o regenerare a scenei muzicii techno având acum un vibe fresh și experimental care atrage în continuare multe persoane.


Ce putem afirma este că tendințele sunt în schimbare, dar cultura urbană rămâne susținută de pasiunea și adaptabilitatea din actorilor săi principali – oranizatori, artiști, public. În timp ce generația nouă poate naviga către alte genuri, muzica techno și evenimentele asociate rămân o constantă atractivă, care va atrage mereu participanți.

By Denisa

One thought on “Inima Târgu Mureșului bate în ritm de Ro-minimal”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *